Ocupantele primelor locuri sunt de multi ani aceleasi, desi topul se modifica usor in fiecare an: Copenhaga, Amsterdam, Utrecht, Strasbourg, Antwerp, etc. Asa cum te asteptai, niciun oras din Romania nu face parte din top 5, top 10 sau macar top 20.

Potrivit Copenhagenize Index, in topul de anul acesta au aparut cateva noi surprize insa, in rest, suprematia se dezbate inca intre aceleasi doua orase de cativa ani incoace: Copenhaga si Amsterdam. Astfel, in 2015 si 2017 Copenhaga a fost cap de lista, in tip ce Amsterdam a ocupat prima pozitie a clasametului in anii 2011 si 2013.

Dar, hai sa vedem cum stau lucrurile anul acesta:

1. Copenhaga (Danemarca)

A fost clasat pe prima pozitie deoarece aici 62% dintre deplasarile acasa-birou/scoala sunt facute pe bicicleta. In plus, locuitorii orasului parcurg in total, in fiecare zi, nu mai putin de 1.44 milioane de km pe bicicleta.
In ceea ce priveste infrastructura, administratia investeste anual aproximativ 40 de euro/cap de locuitor in modernizarea pistelor, construirea de poduri speciale pentru ciclisti, innoirea parcului de biciclete, etc.
Totusi, in ultimul an, politicul si-a pus amprenta pe acest sector, limitand chletuielile care se pot efectua pentru modernizarea infrastructurii. Daca va continua asa, Copenhaga va pierde statutul de "cel mai prietenos oras pentru ciclisti".


2. Amsterdam (Olanda)

Capitala Olandei a cunoscut o cadere in ultimii ani, insa anul acesta este din nou in cursa celor mai bune orase pentru ciclisti.
Pierderea pozitiei de lider in clasament nu a fost cauzata de un eventual dezinteres in ceea ce priveste incurajarea mersului pe bicicleta, ci mai degraba din supraaglomerarea pistelor si parcarilor de biciclete.
Pentru a reduce aglomeratia din timpul orelor de varf, administratia orasului a pus la punct un plan pentru dezvoltarea infrastructurii (latirea pistelor de biciclete, modificarea unor strazi si intersectii, etc.) pana in anul 2022.


3.Utrecht

Desi e greu sa faci fata unei capitale, Utrecht se tine bine in clasament de cativa ani incoace. Astfel, la fel ca majoritatea oraselor din Olanda, Utrecht beneficiaza de o atentie deosebita din partea autoritatilor atunci cand vine vorba de modernizarea infrastructurii pentru ciclism.
Ceea ce diferentiaza acest oras de primele doua, dar si de altele din clasament, este implicarea pozitiva a politicului in promovarea acestui stil de naveta, in detrimentul utilizarii masinii.


4. Antwerp (Belgia)

Iata, asadar, ca nici Belgia nu putea lipsi dintr-un astfel de clasament destinat iubitorilor de ciclism.
In ultimii doi ani, interesul pentru promovarea acestui tip de deplasare a crescut, atat din partea autoritatilor cat si din partea locuitorilor.
Astfel, s-a investit major in modernizarea infrastructurii (piste, intersectii, iluminat stradal) si se are in vedere limitarea vitezei maxime de deplasare la 30 km/h pe 95% din strazile orasului.


5. Strasbourg

Primul dintre orasele din Franta care au inteles importanta mersului pe bicicleta pentru protejarea mediului inconjurator si care a invetit major in dezvoltarea infrastructurii specifice.
Insa, desi se afla printre cele mai dezvoltate orase din acest punct de vedere, autoritatile inca mai au de lucru la capitolul finantare.

Pe celelalte 15 locuri ale clasamentului se afla: Bordeaux (6), Oslo (7), Paris (8), Viena (9), Helsinki (10), Bremen (11), Bogota (12), Barcelona (13), Ljubljana (14), Berlin (15), Tokyo (16), Taipei (17), Vancouver, Montreal (18-egalitate), Hamburg (20).