✔Primul lucru pe care trebuie să îl faci înainte de a cumpăra o bicicletă este să îți afli dimensiunile: înălțimea, lungimea piciorului (măsurată pe interiorul coapsei) și, eventual, greutatea.
✔Ulterior, alegerea cadrului, a sistemului de frânare și a accesoriilor potrivite te va ajuta să ai parte de o experiență bună de pedalare.
✔Întreținerea corectă, începând de la curățarea bicicletei și până la lubrifierea pieselor acesteia, este un alt lucru pe care trebuie să îl faci dacă vrei să te bucuri de bicicletă cât mai mult timp.

Cele mai populare tipuri de bicicletă sunt, fără doar și poate, cele de oraș. Asta în mare parte datorită campaniilor de promovare a mersului pe bicicletă în detrimentul celui cu mașina, dar și pentru că sunt mai practice și, uneori, mai accesibile ca preț față de alte modele.

Așadar, acestea sunt, așa cum le spune și numele, special concepute pentru pedalatul în oraș, pe drum de asfalt. Sunt ușoare, au cauciucuri înguste, sunt rapide și pot avea mai multe viteze. De obicei, persoanele care merg pe astfel de biciclete au o poziție înclinată spre în față, către coarne.

Cadrul unei biciclete de oraș este subțire (față de cel al unei biciclete de munte, de exemplu, care este mult mai gros, mai solid) și ușor, în special la modelele de mai bună calitate. Modelele mai vechi pot avea partea superioara a cadrului (top-tube) mai drept, în timp ce bicicletele mai moderne vin cu un top-tube cu are o ușoară înclinare spre înainte.

Cum alegi mărimea potrivită?

Nu este nimic mai rău în ciclism decât să mergi pe o bicicletă ale cărei dimensiuni nu ți se potrivesc. Dacă bicicleta este mai mică decât trebuie vei arăta caraghios pe ea, dacă aceasta e prea mare îți va fi destul de greu să o manevrezi.

Astfel, primul lucru pe care trebuie să îl faci pentru a fi cu un pas mai aproape de alegerea bicicletei potrivite este să îți afli dimensiunile: înălțimea, lungimea piciorului (măsurată pe interiorul coapsei) și, eventual, greutatea.

1. Măsoară-te

a) Descalță-te în picioarele goale și stai cu spatele drept, lipit de un perete. Depărtează picioarele la o distanță de aproximativ 15 cm și așează o carte sau o bucată de lemn între picioare, ca și cum ai simula șederea pe șaua bicicletei;

b) Cu un centimentru, măsoară distanța de la podea și până exact deasupra cărții sau a bucății de lemn. Fă un semn pe perete pentru a-ți fi mai ușor să măsori.

2. Află mărimea cadrului

Mai departe, mărimea cadrului se calculează în funcție de lungimea țevii care se prelungește în partea superioară cu șaua (seat tube), astfel: center-to-top (măsoară distanța de la mijlocul butucului pedalier și până în punctul în care se unesc țevile care vin de la butucul roții spate până spre șa) și center-to-center (măsoară distanța de la mijlocul butucului pedalier și până la mijlocul ghidonului).

În cazul măsurătorii center-to-top, dacă lungimea interioară a piciorului tău este 85 cm, înmulțește cu 0.67 și vei obține mărimea cadrului tău, astfel: 0.67x85=56,95, adică un cadru de 57 cm. Dacă, însă, cadrul este măsurat center-to-center, înmulțește lungimea interioară a piciorului tău cu 0,65, astfel: 0,65x85=55,25, de unde rezultă că ai nevoie de un cadru de 55 de cm.

3. Află înălțimea ideală a șeii

După ce ai aflat ce cadru de bicicletă ți se potrivește, poți afla și înălțimea la care ar trebui să fie reglată șaua, înmulțind lungimea picioarelor tale cu 0.883. De exemplu, 85 x 0.883 = 75 cm.

Măsoară această distanță de la mijlocul axului pedalier până în cel mai jos punct al șeii. Astfel vei permite extensia completă a piciorului atunci când pedala atinge poziția cea mai joasă. Pentru că aceste măsurători sunt orientative, nu uita să probezi bicicleta înainte de o cumpăra.


Cadru din aluminiu sau oțel - care e cea mai bună alegere?

Bicicletele din ziua de azi au cadre din diferite materiale precum carbon, titan, aluminiu sau oțel. Însă cum primele variante sunt mai costisitoare, cel mai adesea se merge pe varianta de cadru de oțel sau aluminiu. Dar care dintre cele două variante este cea mai bună?

1. Cadru din aluminiu

În general, majoritatea bicicletelor care se încadrează într-o categorie medie ca preț (adică nu sunt nici foarte ieftine, nici foarte scumpe) au cadrul din aluminiu. Acesta face ca bicicleta să fie mai ușoară, dar și mai rezistentă la rugină.

Avantaje

O bicicletă cu cadrul din aluminiu este mai ușoară decât una din oțel (poate fi chiar și cu câteva kilograme mai ușoară), dar asta depinde și de materialul din care sunt confecționate celelalte piese.

Un alt avantaj al acestui material este că nu ruginește, deci este mai potrivit pentru zonele cu mai multă umezeală, dar și pentru bicicletele MTB cu care mergi în curse off road, pe trasee alunecoase și pline de noroi.

Dezavantaje

Principalul dezavantaj al aluminiului este că poate fi destul de dificil de reparat în cazul în care cadrul se îndoaie sau se rupe, în urma unei căzături, de exemplu.

Un alt dezavantaj al bicicletelor din aluminiu este prețul, acestea fiind cu mult mai scumpe uneori decât cele din oțel.

2. Cadru din oțel

Avantaje

Deși multă lume fuge de bicicletele cu cadru din oțel pentru că sunt destul de grele, materialul în sine este rezistent și se poate repara ușor în cazul în care se rupe.

Un alt avantaj al oțelului este acela că o bicicletă cu cadrul din acest material este mai ieftină decât una din aluminiu.

Dezavantaje

Unul dintre cele mai mari dezavantaje ale oțelului este că ruginește dacă sare vopseaua de pe cadru. De asemenea, o bicicletă din oțel este mai grea decât una din aluminiu, deși în general acestea sunt făcute din aliaje și nu din oțel pur.


Anvelopele. Cum le alegi pe cele potrivite

În afară de faptul că anvelopa trebuie să se otrivească, în mod evident, cu janta, mai trebuie să ții cont și de alte aspecte atunci când îți cumperi anvelope pentru bicicletă.

1. Tipul de anvelopă

Este normal ca fiecare stil de ciclism să necesite tipuri diferite de anvelope, pentru că și tipurile de teren pe care sunt folosite sunt la fel de variate.

În acest caz, anvelopele pentru bicicletele de șosea nu au crampoane prea mult ieșite în relief pentru că terenul pe care vor rula este unul drept, neted. În plus, acestea sunt mai înguste decât alte tipuri de anvelope (decât cele pentru MTB, de exemplu) și vin în trei lățimi diferite: de 23, 25 și 28 mm. Pentru o potrivire perfectă, lățimea anvelopei trebuie să fie puțin mai mare decât cea a jantei.

2. Tipul de crampoane

Modelul ieșit în relief al anvelopei este de mai multe feluri, în funcție de stilul de ciclism căruia i se adresează. Astfel, dacă pentru ciclismul montan se utilizează cele mai noduroase, pentru pedalatul pe șosea sunt recomandate atât cele netede, cât și cele ”inversate”, cu denivelările spre interior, care merg foarte bine și pe trasee off-road.

3. Cu cameră sau fără?

În afară de aspectele de mai sus, trebuie să hotărăști dacă vrei o anvelopă tubeless sau una normală. Care e diferența dintre cele două?

Așa cum sugerează și denumirea, anvelopele tubeless nu au cameră interioară, iar asta vine atât cu avantaje cât și cu dezavanteje. Avantajul este că sunt foarte rezistente și ușor de reparat în caz de pană, iar dezavantajul, că se montează destul de greu.

Un alt dezavantaj al anvelopelor fără cameră ar fi și prețul mai mare, dar dacă iei în calcul faptul că au o durată de viață mai mare, investiția merită cu prisosință.


Frâne pe disc vs V-brake

Unele dintre cele mai cunoscute și utilizate sisteme de frânare sunt cele pe disc și cele de tip v-brake. Iată câteva avantaje și dezavantaje ale celor două tipuri de sistem de frânare:

Frâne pe disc

Avantaje

În ceea ce privește puterea de frânare, acestea sunt imbatabile. Au o putere de frânare atât de mare încât îți trebuie ceva exercițiu să te acomodezi cu oprirea bruscă atunci când pedalezi la viteze mai mari.

Funcționează la fel de bine pe orice tip de teren, indiferent că este cu noroi, zăpadă sau apă. Sunt confecționate din materiale durabile și pot rezista chiar și la unele accidente nu foarte grave. Poți alege puterea de frânare în funcție de tipul de disc, mecanic sau hidraulic. Cel hidraulic este superior celui mecanic și oferă o putere mai mare de frânare.

Puterea de frânare în cazul frânelor pe disc mai este influențată și de dimensiunea rotorului. Cu cât acesta este mai mare, cu atât crește și puterea de frânare.

Dezavantaje

Cel mai mare dezavantaj al acestui tip de frâne este prețul. O bicicletă dotată cu astfel de sistem poate ajunge lejer la câteva mii de lei.

Un alt dezavantaj de luat în calcul se referă la întreținerea acestui tip de frâne. Dacă te confrunți cu ceva probleme, trebuie să apelezi neapărat la mecanici profesioniști. Dacă vei încerca să le repari chiar tu riști să nu le mai poți folosi deloc.

Frâne v-brake

Avantaje

Sistemul de frânare de tip v-brake este mai ieftin decât cel pe disc, este ușor de instalat și întreținut, iar plăcuțele de frână pot fi schimbate foarte ușor chiar și de cei care nu prea se pricep la mecanică.
Frânele v-brake pot fi instalate pe aproape orice tip de bicicletă, excepție făcând doar acele modele foarte scumpe, high end.

Dezavantaje

Unul dintre cele mai mari dezavantaje ale acestui sistem de frânare acesta acela că își perde din eficacitate atunci când terenul este ud, alunecos. De asemenea, dacă janta este ușor îndoită, sistemul de frânare nu va funcționa la parametri optimi căci nu va putea aplica suficientă presiune pe jantă.

Un alt dezavantaj este că se uzează repede, mai ales dacă sunt folosite intens într-o perioadă scurtă de timp. În plus, au tendița să supraîncălzească janta, ceea ce poate duce la deformări ale acesteia și la accidente neplăcute.


Verificarea de rutină a bicicletei

Înainte de a pleca într-o plimbare mai lungă cu bicicleta, trebuie să o verifici cu atenție, astfel încât să nu te pună în pericol în timp ce pedalezi. Iată ce să ai în vedere:

1. Presiunea din anvelope

O anvelopă prea puțin umflată poate provoca o pană și asta îți poate afecta și integritatea roții. Pe de altă parte, o anvelopă cu o presiune prea mare îți poate crea probleme în ceea ce privește aderența și controlul asupra bicicletei.

Mult mai simplu este să verifici acest aspect înainte de a pleca de acasa. Pentru a fi mai ușor să vezi la ce presiune ai ajuns, folosește o pompă care îți poate afișa și acest lucru.

2. Lanțul

Mai exact, dacă acesta este în perfectă stare și perfect lubrifiat. Un lanț uscat se deteriorează mai ușor și există riscul să ți se rupă chiar în timpul cursei.

Dacă nu știi cum să îți dai seama dacă lanțul trebuie sau nu uns, ai două posibilități. Fie îți amintești că nu l-ai mai lubrifiat de mult timp, și atunci e cazul să o faci, fie te urci pe bicicletă și pedalezi un pic spre înapoi (cu bicicleta blocată). În cazul în care auzi tot felul de zgomote ciudate precum scârțâituri și vezi că lanțul se mișcă cu greu, iarăși e cazul să îl răsfeți cu puțin lubrifiant special.

3. Frânele

Ieși cu bicicleta la o tură scurtă și testează modul de funcționare a frânelor. Dacă simți sau vezi că este ceva în neregulă, verifică problema mai cu atenție. În cazul în care defecțiunea te depășește, este important să apelezi la un service specializat.

4. Alte piese

Un alt aspect pe care trebuie să îl verifici înainte de a pleca cu bicicleta de acasă (pe o distanță mai lungă) este dacă toate piesele bicicletei sunt la locul lor și bine prinse. De exemplu, șaua, apărătorile, farurile, etc.

5. Alte zgomote

Fă iarăși o tură de test cu bicicleta și fii atent la sunetele pe care le scoate. De exemplu, dacă atunci când iei viraje auzi vreun scârțâit, înseamnă că ai ceva probleme la roți, la butuci sau la furcă. În cazul în care nu reușești să identifici problema care a cauzat zgomotul, apelează la ajutor specializat.


Unelte necesare pentru întreținerea bicicletei

Pentru micile reparații (dar și pentru cele mai serioase, dacă te pricepi un pic) te poți pregăti chiar tu, fără să apelezi la ajutor specializat. Este suficient să investești la început în sculele necesare și apoi te poți ocupa fără probleme de mentenanța bicicletei din dotare.

Iată de ce ai nevoie:

Scule pentru uz regulat

Pe acestea le poți folosi de fiecare dată când trebuie să ajustezi ceva la bicicletă, de exemplu înainte de o cursă:
- chei de bicicletă; (asigură-te că ai toate dimensiunile necesare, de 2, de 5, 10 mm, etc. și modelele - conice, hexagonale);
- șurubelnițe;
- pârghii pentru anvelope, pentru atunci când trebuie să faci o pană sau doar să schimbi anvelopele;
- cheie pentru spițe;
- scule pentru pedalier;
- cutter;
- cheie pentru lanț;
- lubrifiant pentru lanț;
- pompă;
- clește;
- și alte scule pentru piese specifice ale bicicletei (furcă, butuc, etc)

De menționat că poți alege să cumperi un set de scule special conceput pentru reparațiile de rutină la bicicletă. Le poți găsi în aproape orice magazin specializat.

Scule pentru reparații mai mari/dificile

Pentru schimbarea sistemului de frânare sau chiar a întreagii transmisii, de exemplu, ai nevoie de scule specifice, mai scumpe în general decât cele enumerate mai sus:
- presă de lanț;
- indicator de poziționare;
- sculă de înlocuit pinioane;
- extractor;
- menghină mobilă;
- stand pentru bicicletă, etc.

Înainte de a da banii pe ele, nu strică să faci un mic calcul. Te costă mai puțin să îți cumperi sculele și să te chinui tu cu lucrările sau să apelezi la ajutor profesionist? De multe ori diferențele pot fi destul de mari, așa că nu strică să ai în vedere acest aspect.


Accesorii inovative pentru biciclete

Tehnologia nu a evoluat uimitor doar în lumea telefoanelor inteligente, a tabletelor și a altor dispozitive de acest gen. Mai nou, și bicicletele se bucură de o atenție deosebită în ceea ce privește gadgeturile.

Iată care sunt cele mai interesante și utile dintre acestea:

1. Sistem electronic antifurt

Acest tip de dispozitiv de protecție pentru bicicletă este fixat de cadru în mod electronic și semnalează orice problemă proprietarului, direct pe mobil.

Principiul de funcționare este destul de simplu. Aparatul este în fapt un senzor care detectează orice mișcare ce are legătură cu bicicleta sau sistemele antifurt. Chiar dacă vei ajunge prea târziu pentru a-i prinde pe hoți în flagrant, tot vei putea să îți găsești bicicleta, cu ajutorul GPS-ului instalat în dispozitiv.

2. GPS

În loc să folosești GPS-ul de pe mobil, lucru ce poate fi destul de dificil atunci când pedalezi, ai ocazia să optezi pentru un dispozitiv montat direct pe coarnele bicicletei. Acest tip de GPS este ușor de folosit, are un display simplu și te ține la curent cu traseul parcurs. În plus, acesta este de mici dimensiuni, astfel încât să ocupe cât mai puțin spațiu, și se găsește de cumpărat la prețuri nu foarte prohibitive.

3. Asistent de pedalare

Un astfel de sistem preia sarcina pedalatului pentru tine, așa că poți ajunge odihnit și neșifonat oriunde vrei să te duci. Invenția este un motor de 250 W încorporat într-o cutie care se montează pe roata din spate a bicicletei. Device-ul propulsează bicicleta cu o viteză de maximum 25 km/h pe o distanță de 50 de kilometri. În plus, roata inteligentă se conectează și la smartphone și îți spune cu ce viteză mergi, unde te afli și ce distanță ai parcurs. Iar atunci când lași bicicleta să te aștepte, smartwheel devine și antifurt.


Bonus: 5 reguli pe care să le respecți atunci când mergi cu bicicleta prin oraș

Dacă faci parte dintre cei care se folosesc de bicicletă pentru a face naveta la serviciu, de exemplu, atunci trebuie să cunoști aceste sfaturi privind pedalatul în siguranță prin traficul din oraș.

1. Nu pedala prea aproape de bordură

Aici se adună de obicei apa și murdăria și îți va fi dificil să îți dai seama dacă sub ele se ascunde vreo groapă sau nu. În plus, acest loc nu îți permite prea mult spațiu de manevră, așa că încearcă să îl eviți și să mergi doar pe banda de circulație.

2. Nu te posta între două autovehicule

Indiferent că vrei să faci o depășire sau pur și simplu pentru că pe acolo ai mai mult loc, nu încerca să te postezi între două mașini. Mai ales atunci când te afli la un semafor sau când traficul este foarte lent, vei fi blocat acolo iar mișcările îți vor fi limitate.

3. Atenție la vehiculele mari

Extrem de multe accidente au loc între cicliști și autovehiculele de mari dimensiuni, în mare parte din cauza punctelor moarte, în care șoferii nu au cum să îi observe pe bicicliști. Pentru a evita astfel de situații, nu încerca niciodată să depășești un tir sau un autobuz, de exemplu, atunci când te afli în trafic. O poți face, cu mare prudență, doar dacă traficul este oprit sau vehiculul parcat.

4. Atenție la mașinile parcate pe prima bandă

Unele dintre cele mai comune accidente cu care se confruntă bicicliștii sunt cele în care sunt loviți de portierele mașinilor parcate pe prima bandă. Pentru a evita o astel de situație, păstrează o distanță sigură între tine și mașina respectivă, încetinește viteza și încearcă să observi dacă în mașină este vreo mișcare ce îți sugerează că cineva intenționează să coboare.

5. Privește înainte

Ar trebui să fie o regulă de la sine înțeleasă, însă mulți cicliști își fixează privirea doar asupra roții din față sau doar puțin în fața ei. Pentru a putea prevedea unele pericole și a lua decizia corectă pentru evitarea lor, trebuie să le vezi din timp.

Acestea fiind spuse, sper că informațiile de mai sus te vor ajuta să îți cumperi bicicleta mult visată și să o întreții în mod corespunzător.